Інтерв’ю з Мамору Ошіі після завершення роботи над фільмом «Авалон» (2003 рік)

Ви щойно закінчили роботу над «Авалоном», і, як я розумію, ви провели багато часу на місцевих зйомках у Польщі.

Oshii Mamoru: Так…

Що цікавого траплялось під час зйомок там?

Oshii Mamoru: Думаю, найзахопливіше – можливість покерувати справжнім танком на головній вулиці міста.

Як в «Patlabor»? (сміється)

Oshii Mamoru: (сміється) Так, щось на зразок цього…

Які труднощі виникали під час зйомок?

Oshii Mamoru: Те, що я не міг  поїхати додому. Я дуже скучив за домівкою і за своїм собакою. Собака, якого ми знімали, не дуже добре підходив. Але, щоправда, у Варшаві, була велика кількість собак.

Ну, ви могли б прихистити їх усіх.

Oshii Mamoru: Звісно, вони були дуже симпатичними… Але вони не були моїми.

Ви казали, що визначились з концептом та сюжетом, а потім, як останній крок, вирішували, що це буде – фільм чи анімація. Чому було вирішено зробити «Авалон» саме живим кіно?

Oshii Mamoru: Концепція полягала в тому, щоб поєднати все найкраще в анімації і живому кіно. Тому ми використовували різноманітні техніки для зйомок фільму. В основному я використовував такі концепції і методи, які найкращим чином відображали атмосферу фільму. Це було цікаво, оскільки велися розмови про  «PATLABOR» в якості живого кіно, і я був упевнений, що це вилізе назовні ще до «Авалона». Але, на мій подив, «Авалон» виявився першим.

Фільм «PATLABOR»? Це те, чим ви бажаєте зайнятися у майбутньому?

Oshii Mamoru: Якщо мені дозволять і якщо мені вдасться все спланувати як слід.

Чи будете ви включати в проект команду «HEADGEAR» (команда, яка займалася «PATLABOR»)?

Oshii Mamoru: Напевне, ні. Якщо я ним займусь, то робитиму сам. Ми робили пару тестових зйомок… Але цього, мабуть, ніколи не трапиться.

Дуже погано…

Oshii Mamoru: Ну, у будь-якому разі я можу створити «PATLABOR» знову, але він буде вже в абсолютно новій формі.

Ну, взагалі-то всі аніме версії відрізнялись одна від одної. Оригінальні OVA, кіно і серіал – всі мали різні продовження.

Oshii Mamoru: Я вважаю, що єдиний спосіб зробити це – зробити це ніби з іншої перспективи, а не постійно перероблювати одне й те саме.

Так коли ви повернетесь до аніме?

Oshii Mamoru: Я вже до нього повернувся.

Можете про нього щось розповісти?

Oshii Mamoru: Ні. (сміється)

(сміється) Я розумію. Здивуєте нас.

Oshii Mamoru: (сміється)

Я знаю, що ви бачились з братами Вачовські (творці Матриці). І вони були від вас у захваті. Здається, вони великі прихильники вашої творчості.

Oshii Mamoru: Так? Справді? Звісно, я був щасливий, щоправда, було відчуття, ніби мурашки по шкірі бігали. Я почувався дивно. І навіть ледь не подумав, що краще б ми не зустрічались. Зустріч з ними була цікавою, але… Але я думаю, що краще все ж було не зустрічатися і лише гадати, якими були ці люди. Найкращий спосіб пізнати їх – намагатися зрозуміти їхні роботи.

Вони подарували мені MATRIX LD з автографом. Думаю, коли в мене з’являться проблеми з грошима, я зможу його продати (сміється).

Я знаю багатьох потенційних покупців… (сміється) Як ви вважаєте, яка з якостей найважливіша для режисера?

Oshii Mamoru: Воля ніколи не здаватися. Абсолютно. Не здаватися – скільки б років це не зайняло. Щойно здаєшся, все. Доводиться це усвідомити. Я чекав близько десяти років перед тим, як приступити до «Авалона»… Тому виходить, що Авалон створювався протягом 13 або 14 років. Але так буває майже з усіма фільмами.

Как ви змінились професійно протягом усієї вашої кар’єри?

Oshii Mamoru: У мене з’явилася здібність говорити з ким завгодно. Дуже важливо вміти спілкуватися. Якщо вмієш говорити тільки з людьми, з якими постійно контактуєш, не зможеш бути успішним режисером, тому що друга частина моєї роботи як режисера – це переконання. Робота режисера – переконувати когось у чомусь. Якщо не зможеш переконати оточуючих, то вже точно не зможеш переконати глядачів.

Ваша прихильність до собаки вже стала легендарною. Як ще ви відпочиваєте?

Oshii Mamoru: Не можу згадати нічого такого. Коли я далеко від свого собаки, рівень стресу в мене починає збільшуватися. Я людина без хобі. Що б я не робив, мій собака хоч якось із цим пов’язаний. До цього я часто грав в ігри, але не думаю, що людина, яка робить фільми, може мати хобі, оскільки новий інтерес одразу переростає у фокус твого наступного фільму.

Які зміни помітні в індустрії за останні кілька років?

Oshii Mamoru: Маєте на увазі анімаційну індустрію?

Так…

Oshii Mamoru: Думаю, ефект цифрового століття залишив великий слід. Техніки можуть змінюватися, але сама суть залишається колишньою. Гадаю, це і є єдина різниця. І знову ж таки, дуже погано, коли щось стоїть на місці. Зміни мають постійно траплятися, і тоді виходитимуть нові цікаві речі.

Багато режисерів зараз боготворять DVD формат, як можливість представляти свої погляди, версії робіт. Як щодо вас?

Oshii Mamoru: Навіть не знаю. Чесно кажучи, мені немає для чого робити таке. Якщо таке трапляється, то думаю, що сам режисер мало що знає про свій фільм. Кожен думає, що якщо хочеш щось дізнатися про фільм, слід спитати у режисера. Я вважаю, це неправильно. Я вважаю, що відповіді на питання знаходяться у поглядах кожного глядача…

Скромна позиція, і незвичайна як для режисера.

Oshii Mamoru: Я б хотів залишатися на таких стандартах. Подібні інтерв’ю у мене беруть щодня. Краще б я на них не погоджувався.

Вибачте…

Oshii Mamoru: (сміється) Нічого страшного. Я просто маю на увазі, що замість того, щоб питати у режисера, краще спитайте думку інших людей, які бачили його роботу. Коли я був студентом, так все і відбувалося.

Тому кожен матиме свою оригінальну точку зору?

Oshii Mamoru: Звісно. Я вважаю, що це єдиний спосіб дійсно подивитися фільм.

 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *